Menu

classes

BLOG

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο η φυσική δραστηριότητα κερδίζει έδαφος σε ομαδες πληθυσμών οι οποίες στο παρελθόν δεν γνώριζαν τον τρόπο ή δεν είχαν την δυνατότητα να επωφεληθούν από αυτήν.

Μία από αυτές τις ομάδες είναι η ομάδα των ηλικιωμένων. Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι ενώ δεν υπήρξαν αθλητές, άρχισαν να γυμνάζονται αργότερα κάνοντας την άσκηση κομμάτι της ζωής τους. Δεν είναι και λίγοι εκείνοι, οι οποίοι πραγματικά χρειάζονται την άσκηση για λόγους υγείας.

Η μεταβατική κατάσταση σε έναν νέο τρόπο ζωής, που τις περισσότερες φορές ξεκινά από το τέλος της εργασίας, επιφέρει πολλά προβλήματα που μπορεί να οφείλονται στην αδυναμία του σώματος, στην έλλειψη κινητικότητας, στην εξασθένηση της μνήμης, στην ελάττωση πολλών αισθήσεων (όραση, όσφρηση, ακοή) καθώς επίσης και σε ψυχολογικά προβλήματα που μπορεί να πηγάζουν από τη μοναξιά και την ανασφάλεια.

Στόχος λοιπόν της άσκησης είναι η διατήρηση του νευρομυϊκού, του καρδιαγγειακού και του οπτικού συστήματος για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα. Η άσκηση όμως άμεσα επιφέρει την ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων και κατά συνέπεια τη βελτίωση της ψυχολογικής κατάστασης των ατόμων αυτών.

Ειδικότερα:

  1. βελτιώνει τη λειτουργεία της καρδιάς
  2. διατηρεί σε φυσιολογικά επίπεδα την αρτηριακή πίεση
  3. μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και του σακχαρώδη διαβήτη
  4. μπορεί να βελτιώσει κατά 20% την αναπνευστική λειτουργία και κατά συνέπεια τη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας
  5. βελτιώνει τον νευρομυϊκό συντονισμό μέσω ασκήσεων ισορροπίας, μειώνοντας το χρόνο αντίδρασης, γεγονός πολύ σημαντικό στην 3η ηλικία, γιατί το 60% της θνησιμότητας οφείλεται σε χτύπημα ή σε σοβαρό κάταγμα
  6. βοηθά στη διατήρηση της κινητικότητας, της ευκινησίας των αρθρώσεων και της αντοχής των οστών

Πολύ σημαντικό είναι να αισθανθεί ο ασκούμενος ότι μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί, ότι είναι λειτουργικός και αυτόνομος.

Έρευνες έχουν δείξει πως ο καλύτερος τρόπος άσκησης μπορεί να θεωρηθεί μία συστηματική άσκηση ήπιας έντασης 3 έως 4 φορές την εβδομάδα πάντα με την καθοδήγηση του καθηγητή φυσικής αγωγής και του ιατρού.

Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η ηλικία δεν είναι απαγορευτικός παράγοντας. Αυτό που χρειάζεται είναι καλός σχεδιασμός, σωστή καθοδήγηση και πολλή διάθεση για μία καλή ποιότητα ζωής ακόμη και στα τελευταία "-ηντα"!

Επιμέλεια Δημήτρης Πελέκης
Gym instructor
Athlesis Team
a picture of Rex the cat