Menu

classes

BLOG

H «ΠΑΓΙΔΑ» ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΟΤΩΝ

H «ΠΑΓΙΔΑ» ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΟΤΩΝ

Πολλοί αθλητές αλλά και ασκούμενοι καταναλώνουν σε τακτική βάση ενεργειακά ποτά. Τα ενεργειακά ποτά γνωστά και ως energy drinks είναι από τα πρώτα σε πωλήσεις ποτά στις ΗΠΑ και με ολοένα αυξανόμενη κατανάλωση και στη χώρα μας ιδιαίτερα από τους νέους. Για τους ασκούμενους, πιο συγκεκριμένα, επικρατεί η άποψη ότι τα ενεργειακά ποτά επανυδατώνουν αποτελεσματικά τον οργανισμό μετά από την προπόνηση, προσφέρουν ενέργεια και γενικά αυξάνουν τη συγκέντρωση και την εγρήγορση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο καλά όσο φαίνονται και γι' αυτό η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής με επίσημη ανακοίνωσή της, απαγορεύει την κατανάλωση ενεργειακών ποτών από τα παιδιά αλλά και τους εφήβους.

Καταρχάς είναι σημαντικό να γίνει μία διάκριση μεταξύ αθλητικών και ενεργειακών ποτών. Τα αθλητικά ποτά περιέχουν μικρή ποσότητα υδατανθράκων (4-8%) και ηλεκτρολυτών, όπως το νάτριο και είναι σχεδιασμένα για να αναπληρώνουν τις απώλειες των συγκεκριμένων συστατικών κατά την προπόνηση. Τα δε ενεργειακά ποτά, περιέχουν σε υψηλότερες ποσότητες υδατάνθρακες (>8-10%), καφεΐνη, αλλά και διεγερτικές ουσίες όπως ταυρίνη, ginseng, guarana κλπ. Ο συνδυασμός υψηλής κατανάλωσης καφεΐνης και των παραπάνω συστατικών έχει συνδεθεί με υψηλή αρτηριακή πίεση και συμπτώματα όπως άγχος, ευερεθιστότητα, αϋπνία και αυξημένη καρδιακή συχνότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ενώ επίσης και οι λίγες μελέτες που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, δεν δείχνουν ιδιαίτερη επίδραση της κατανάλωσης ενεργειακών ποτών στην αθλητική απόδοση. Ένα σημείο στο οποίο πρέπει επίσης να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, είναι ότι η υψηλή περιεκτικότητα των ενεργειακών ποτών σε καφεΐνη μπορεί να «καλύψει» συμπτώματα κόπωσης. Η καφεΐνη είναι διεγερτική ουσία η οποία καθυστερεί την εμφάνιση των συμπτωμάτων αυτών. Συνεπώς, οι ασκούμενοι μπορεί να μην αντιληφθούν έγκαιρα τα συγκεκριμένα συμπτώματα, να μην ξεκουραστούν επαρκώς και σαν τελικό αποτέλεσμα να προκληθούν μυϊκοί τραυματισμοί ή έντονη κόπωση. Δεδομένου επίσης, ότι και οι υπόλοιπες ουσίες που περιέχουν τα ενεργειακά ποτά (όπως ginseng, guarana) είναι ουσιαστικά φυτικά εκχυλίσματα που «μιμούνται» τις δράσεις της καφεΐνης, τα αθροιστικά αρνητικά αποτελέσματα της κατανάλωσής της για την υγεία είναι ιδιαίτερα υψηλά. Τέλος, η κατανάλωση των ενεργειακών ποτών έχει πολύ συχνά συσχετιστεί και με έντονη γαστρεντερική δυσφορία, σε αντίθεση με τα αθλητικά ποτά που είναι πολύ ήπια για το στομάχι.

Δε θα πρέπει τέλος να αμεληθεί ότι τα energy drinks δεδομένης της πολύ υψηλής περιεκτικότητάς τους σε σάκχαρα, συντελούν στην εύκολη και αυξημένη πρόσληψη θερμίδων και συνεπώς και βάρους.

Συμπερασματικά, αν αισθάνεσαι κουρασμένος και χωρίς ενέργεια, επαναπρογραμμάτισε τη διατροφή σου, την ενυδάτωση και τον ύπνο σου και απόφυγε τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις που τα ενεργειακά ποτά σού «προσφέρουν».

Επιμέλεια Γιάννης Αρναούτης PhD
Διδάκτωρ Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής

Πηγή: Astorino TA, et al. Effects of red bull energy drink on repeated sprint performance in women athletes. Amino Acids. 2012

a picture of Rex the cat