Menu

classes

BLOG

Η EΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΠΑΠΟΥΤΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΡΕΞΙΜΟ

Η EΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΣΩΣΤΟΥ ΠΑΠΟΥΤΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΡΕΞΙΜΟ

Ο Leonardo da Vinci θεωρούσε το ανθρώπινο πόδι ένα φανταστικό σύστημα ανάρτησης του βάρους που αποτελείται από το ένα τέταρτο του συνόλου των οστών στο ανθρώπινο σώμα και είναι ένα αριστούργημα της μηχανικής και ένα έργο τέχνης.

Ο Dr. Daniel Lieberman βιολογικός ανθρωπολόγος στο πανεπιστήμιο του Harvard πιστεύει ότι "πολλοί τραυματισμοί στα γόνατα στην εποχή μας έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος τρέχει με παπούτσια που βασικά αποδυναμώνουν το πέλμα, προκαλούν υπερπρηνισμό και δημιουργούν προβλήματα στα γόνατα".

Μέχρι το 1972 όπου και παρουσιάστηκε το πρώτο μοντέρνο αθλητικό παπούτσι, οι άνθρωποι έτρεχαν με παπούτσια με λεπτές σόλες, είχαν πιο γερά πόδια και λιγότερους τραυματισμούς".
Τα περισσότερα παπούτσια για τρέξιμο μοιάζουν άνετα κατά τη δοκιμή στο κατάστημα, μόνο που το αληθινό crash-test δε γίνεται εκεί, αλλά μετά από αρκετά χιλιόμετρα τρεξίματος.
Η επιλογή του σωστού παπουτσιού για τρέξιμο δεν είναι μια απλή υπόθεση. Οι πιο έμπειροι, αυτοί δηλαδή που έχουν «λιώσει» στην κυριολεξία δεκάδες ζευγάρια στους δρόμους, σίγουρα γνωρίζουν (ή τουλάχιστον θα έπρεπε) τον τύπο που τους ταιριάζει. Έχουν καταλήξει στο πόσο σκληρό ή μαλακό θέλουν να είναι, στο πόσο θα βοηθά στον έλεγχο της κίνησης ή στο πόσο εύκολα θα «ρολάρει», ποιο μοντέλο θα φορούν στις καθημερινές προπονήσεις, στα long runs ή στους αγώνες.
Πολύ σύντομα θα διαπιστώσετε ότι το ιδανικό ζευγάρι για εσάς έχει να κάνει μάλλον με το στυλ τρεξίματός σας παρά με το λογότυπο που κοσμεί τα πλαϊνά του παπουτσιού.
Σε γενικές γραμμές ένα ζευγάρι παπούτσια για τρέξιμο, τα λεγόμενα running shoes, πρέπει να κρατήσει γύρω στα 700 με 800 χιλιόμετρα.
Αυτό υπολογίζεται γύρω στους 3 με 4 μήνες για έναν μέσο αθλητή, αλλά φυσικά κυμαίνεται ανάλογα με τη συχνότητα άθλησης και τη διανυόμενη κάθε φορά απόσταση.

Κατηγορίες παπουτσιών για τρέξιμο

Γενικά διακρίνονται οι ακόλουθες κατηγορίες running shoes:
Cushion: για δρομείς με ουδέτερο τρέξιμο ή υπτιασμό
Stability/Motion Control: για δρομείς με ελαφρύ έως και μέτριο υπερπρηνισμό ή με σοβαρό υπερπρηνισμό
Performance: χαμηλού βάρους για γρήγορες προπονήσεις ή αγώνες για δρομείς με ουδέτερο τρέξιμο ή υπτιασμό
Racing: πολύ χαμηλού βάρους, αποκλειστικά για αγώνες και αθλητές υψηλού επιπέδου
Trail: Για όσους δρομείς τρέχουν σε μονοπάτια και σε ορεινό πεδίο

Όταν διαλέγετε κατά την αγορά παπούτσια για τρέξιμο, πρέπει να προσέξετε μια σειρά παραγόντων.

1. Μην παρασύρεστε από την εξωτερική εμφάνιση ή την ωραία διαφήμιση ενός νέου μοντέλου. Η σωστή επιλογή πρέπει να γίνεται με βάση τις ανάγκες σας και όχι με βάση την ελκυστική εικόνα του παπουτσιού
2. Προσοχή στο μέγεθος καθώς ενδέχεται να διαφέρει από εταιρία σε εταιρία. Μπορεί να χρειάζεστε μισό ή και ένα νούμερο μεγαλύτερο ή μικρότερο από το συνηθισμένο
3. Δοκιμάστε τα παπούτσια στο τέλος της ημέρας. Τα πόδια σας ταλαιπωρούνται όλη μέρα και αργά το απόγευμα ίσως είναι λίγο πρησμένα και σίγουρα στο μεγαλύτερο μέγεθός τους. Αυτό θα σας αποτρέψει από το να αγοράσετε μικρότερο μέγεθος από ότι χρειάζεστε
4. Γενικά φροντίστε να υπάρχει λίγος έξτρα χώρος στην περιοχή των δαχτύλων για λόγους άνεσης. Εξαίρεση είναι τα παπούτσια τύπου barefoot που πρέπει να εφαρμόζουν τέλεια
5. Αν χρησιμοποιείτε ορθοπεδικά βοηθήματα, να τα έχετε μαζί σας, καθώς επηρεάζουν την εφαρμογή του παπουτσιού
6. Μην κολλάτε στο φύλο. Αν είστε άντρας με μικρό πέλμα, μπορείτε να δοκιμάσετε και κάποια γυναικεία μοντέλα. Αντίστοιχα εάν είστε γυναίκα με μεγάλο πόδι, ίσως σας βολέψει περισσότερο ένα ανδρικό παπούτσι. Μην ξεχνάτε ότι το παν είναι η άνεση.
7. Τέλος μην ξεχνάτε τους έξτρα πάτους. Παρέχουν πολλά πλεονεκτήματα όπως καλύτερη άνεση, περισσότερη στήριξη και απορρόφηση στους κραδασμούς.

a picture of Rex the cat