Menu

classes

BLOG

ΕΡΓΟΓΟΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ

ΕΡΓΟΓΟΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ

Οι υδατάνθρακες αποτελούν πολύτιμη πηγή ενέργειας για τις έντονες σωματικές δραστηριότητες και αυξάνουν την αντοχή. Η επάρκειά τους εξασφαλίζεται κυρίως με τη σωστή διατροφή αλλά τα αποθέματά τους μειώνονται δραματικά σε έντονες, παρατεταμένες προσπάθειες. Το ιδανικό συμπλήρωμα υδατανθράκων περιέχει 6-8% υδατάνθρακες, 0,2% αλάτι και 2% πρωτεΐνες, που χορηγούνται πριν και κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής προσπάθειας και αυξάνουν περαιτέρω την αντοχή. Οι υδατάνθρακες μπορούν να ληφθούν σε επαρκείς ποσότητες από τα τρόφιμα, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως κατά τη διάρκεια ενός αγώνα ή μίας προπόνησης, είναι δύσκολο να καταναλωθούν με τη μορφή τροφίμων. Έτσι οι αθλητές καταφεύγουν στα συμπληρώματα υδατανθράκων που αποτελούν πιο πρακτικό μέσο. Στα συμπληρώματα υδατανθράκων περιλαμβάνονται τα αθλητικά και ενεργειακά ποτά, τα οποία είναι τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα από τους αθλητές, τα συμπληρώματα υγρού γεύματος, οι ενεργειακές μπάρες ή σοκολάτες και τα αθλητικά τζελ, γνωστά ως αθλητικές τροφές.

Η κρεατίνη βρίσκεται στο κόκκινο κρέας και το ψάρι και απουσιάζει από τα φυτικά τρόφιμα. Φυσιολογικά, η ημερήσια πρόσληψη κρεατίνης μέσω της διατροφής υπολογίζεται στο 1gr., όμως η ημερήσια ανάγκη για το μέσο άνθρωπο είναι 2 gr. περίπου. Η κρεατίνη είναι ένα από τα συμπληρώματα διατροφής που φαίνεται να είναι αποτελεσματικό στη βελτίωση της απόδοσης, κυρίως σε αθλήματα που απαιτούν μέγιστη προσπάθεια σε μικρό χρονικό διάστημα. Ωστόσο υπάρχει ανησυχία για ηπατική και νεφρική βλάβη μετά από υπερκατανάλωση κρεατίνης. Σε κάποιες αδημοσίευτες αναφορές γίνεται λόγος για σύνδεσή της με μυϊκές κράμπες.

Η καρνιτίνη είναι ένα μη απαραίτητο καρβοξυλικό οξύ μικρής αλύσου, που ακόμη κι όταν υπάρχει ανεπαρκής πρόσληψη καρνιτίνης από τα τρόφιμα, τα υγιή άτομα μπορούν να παράγουν αρκετές ποσότητες για τη συντήρηση των λειτουργικών αποθηκών του σώματος. Η χορήγηση συμπληρωμάτων καρνιτίνης έχει χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά σε ασθενείς με σοβαρές ασθένειες (π.χ. περιφερική αγγειακή νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια, δύσπνοια) και ως μέσο βελτίωσης της ικανότητας για άσκηση. Ως συμπλήρωμα διατροφής έχει γίνει πολύ δημοφιλές μεταξύ των αθλητών και το επίκεντρο πολλών μελετών. Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι η καρνιτίνη, δεδομένου ότι αυξάνει το μεταβολισμό του λίπους, μειώνει τη λιπώδη μάζα, και αυξάνει τη μυϊκή μάζα. Γενικά διαφημίζεται ως συμπλήρωμα ‘‘καύσης λίπους’’. Επομένως, η καρνιτίνη χρησιμοποιείται συχνά για απώλεια βάρους και μείωση σωματικού λίπους, ενώ οι αθλητές αντοχής χρησιμοποιούν την καρνιτίνη για να αυξήσουν την οξείδωση των λιπών και να εξοικονομήσουν το μυϊκό γλυκογόνο. Επίσης, έχει αναφερθεί ότι η καρνιτίνη μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της συσσώρευσης γαλακτικού οξέος, αυξάνοντας την ικανότητα σε αναερόβια αθλήματα.

Παρά ταύτα απαιτείται περισσότερη έρευνα για τα πιθανά εργογόνα αποτελέσματα που μπορεί να έχει η χρόνια συμπλήρωση με καρνιτίνη σε παρατεταμένη άσκηση αερόβιας αντοχής, όπως είναι ο μαραθώνιος, για να μπορέσει να στηρίξει την πιθανότητα εξοικονόμησης γλυκογόνου και τη βελτιωμένη απόδοση.

Η σόδα, είναι άλας µε αλκαλικό χαρακτήρα. Συμβάλλει στην εξουδετέρωση των οξέων και στη διατήρηση της οξεοβασικής ισορροπίας. Κατά την έντονη άσκηση, µια αυξημένη συγκέντρωση όξινου ανθρακικού νατρίου στα σωματικά υγρά θα εξουδετερώσει αποτελεσματικότερα την οξύτητα που συνοδεύει την αναερόβια διάσπαση των υδατανθράκων, καθυστερώντας έτσι την εμφάνιση κάματου. Χρησιμοποιείται ευρέως στον πρωταθλητισμό και πιστεύεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να έχει θετική επίδραση στην αθλητική απόδοση, όταν λαμβάνεται σύμφωνα με συγκεκριμένες οδηγίες. Περιέχει όμως πολύ νάτριο και μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση υγρών με συνακόλουθη εμφάνιση οιδημάτων και αύξηση του σωματικού βάρους. Επίσης ενδέχεται να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές.

Το συνένζυμο Q10, είναι μια λιποδιαλυτή ουσία που μοιάζει με τη βιταμίνη Κ. Βρίσκεται στην κυτταρική μεμβράνη. Έχει αντιοξειδωτική δράση και συμβάλλει στην παραγωγή ενέργειας. Λαμβάνεται σε ελάχιστες ποσότητες σαν υποβοηθητικό για αερόβιες προπονήσεις. Σε μεγάλες ποσότητες μπορεί να προκαλέσει καρδιακές ανωμαλίες, μιας και η μεγαλύτερη συγκέντρωσή του βρίσκεται στην καρδιά (παραγωγή ενέργειας από τα κύτταρα).

Η γύρη μελισσών δοκιμάστηκε σαν συμπλήρωμα διατροφής σε αθλητές επειδή περιέχει βιταμίνες, άλατα και αμινοξέα που είναι αναγκαία για την παραγωγή ενέργειας. Τα αποτελέσματα των δοκιμών όμως δεν ήταν τα αναμενόμενα, γι’ αυτό και η χρήση της δεν επεκτάθηκε.

Το βόριο είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας και την αποφυγή της οστεοπόρωσης. Γίνονται μελέτες για τη χρήση του ως συμπλήρωμα διατροφής σε αθλητές που, όμως, δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα.

Επιμέλεια Χριστίνα Τσομπόλη

Athlesis Team

a picture of Rex the cat