Menu

classes

BLOG

Τα πολλαπλά οφέλη του ύπνου στη ζωή μας

Τα πολλαπλά οφέλη του ύπνου στη ζωή μας

Όλοι λίγο πολύ γνωρίζουν ότι η διατροφή, η άσκηση, το στρες και το περιβάλλον είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για την εδραίωση της υγείας και την πρόληψη πλήθους ασθενειών.

Κανένας όμως δεν ασχολείται με τον πιο σημαντικό ίσως παράγοντα της υγείας. Όλοι «κοιμούνται» τον ύπνο του δικαίου, καθώς ο ΥΠΝΟΣ δεν μπορεί να πατενταριστεί, δεν μπορεί να «πουληθεί», καθώς είναι διαθέσιμος σε όλους μας και πάντα εντελώς ΔΩΡΕΑΝ!

Η ανάγκη για έναν "καλό" ύπνο είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα άτομα που γυμνάζονται συστηματικά. Οι ώρες για έναν καλό ύπνο ωστόσο είναι υποκειμενικές καθώς ο κάθε οργανισμός αναπληρώνει τις ανάγκες του με λιγότερες ή περισσότερες ώρες ύπνου. Ανεξάρτητα όμως από τις ώρες που επενδύεις για την ξεκούρασή σου, τα οφέλη είναι κοινά είτε είσαι υπναράς ή όχι.

Ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται περίπου 6-8 ώρες ύπνου ημερησίως προκειμένου να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Ο ύπνος όμως είναι απαραίτητος και για τη διατήρηση της καλής σωματικής και ψυχικής υγείας.

Διαβάστε ποια είναι τα ευεργετικά οφέλη του καλού ύπνου στην υγεία.

Ο ύπνος ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Αν κρυολογείτε συχνά και "κολλάτε" κάθε ίωση που κυκλοφορεί μπορεί να φταίει η έλλειψη ύπνου. Η παρατεταμένη έλλειψη ύπνου μπορεί να διαταράξει το ανοσοποιητικό σας σύστημα και να σας κάνει περισσότερο ευάλωτους σε παθογόνους μικροοργανισμούς.

Ο ύπνος σάς αδυνατίζει

Η έλλειψη ύπνου σάς προσθέτει κιλά, καθώς μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερο από επτά ώρες την ημέρα είναι περισσότερο πιθανό να είναι παχύσαρκοι από εκείνους που κοιμούνται οκτώ ώρες ή περισσότερο.

Ο ύπνος βελτιώνει την ψυχική σας υγεία

Δεδομένου ότι έστω και μία νύχτα αυπνίας μπορεί να σας κάνει οξύθυμους και κυκλοθυμικούς την επόμενη μέρα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η χρόνια έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε μακροπρόθεσμες διαταραχές της διάθεσης, όπως η κατάθλιψη και το άγχος.

Ο ύπνος εμποδίζει τον σακχαρώδη διαβήτη

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερο από πέντε ώρες κάθε βράδυ έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Πιθανά αυτό να γίνεται λόγω αλλαγών στον τρόπο που ο οργανισμός επεξεργάζεται την γλυκόζη.

Ο ύπνος αυξάνει τη λίμπιντο

Οι άνδρες και οι γυναίκες που δεν κοιμούνται αρκετά έχουν μειωμένη λίμπιντο και λιγότερο ενδιαφέρον για σεξ. Οι άνδρες που πάσχουν από άπνοια ύπνου (μια διαταραχή κατά την οποία η δυσκολία στην αναπνοή οδηγεί σε διακοπή του ύπνου) τείνουν να έχουν χαμηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης, η οποία μπορεί να μειώσει τη λίμπιντο.

Ο ύπνος προστατεύει από καρδιακές παθήσεις

Η μακροχρόνια στέρηση ύπνου φαίνεται να συνδέεται με αύξηση του καρδιακού ρυθμού, αύξηση της αρτηριακής πίεσης και υψηλότερα επίπεδα ορισμένων χημικών ουσιών που συνδέονται με τη χρόνια φλεγμονή, τα οποία δρουν επιβαρυντικά στην καρδιακή λειτουργία.

Αυξητική ορμόνη (HGH - Human Growth Hormone)

H αυξητική ορμόνη εκκρίνεται κατά τη διάρκεια του ύπνου και διεγείρει την αύξηση των οστών, των μυών και των ιστών. Ταυτόχρονα, κινητοποιεί το λίπος μέσω μιας άμεσης λιπολυτικής δράσης και είναι υπεύθυνη για τα ανθεκτικά οστά.

Ο ύπνος βοηθάει στο χάσιμο βάρους

Ο συστηματικά επαρκής ύπνος μπορεί να συμβάλλει στην απώλεια βάρους που προσφέρει το τρέξιμο. Συγκεκριμένα, ένας "καλός" βραδινός ύπνος κρατάει την πείνα σε ένα ελεγχόμενο επίπεδο και σε συνδυασμό με το τρέξιμο, λειτουργεί θετικά για την διατήρηση του βάρους ή και την απώλεια κιλών.

Αν αντιμετωπίζεις δυσκολία για να κοιμηθείς τις ώρες που χρειάζεσαι για να ξεκουραστείς, μπορείς να ακολουθήσεις τις παρακάτω συμβουλές:

- Προσδιόρισε τις ώρες που χρειάζεσαι για να κοιμηθείς καλά.

- Ανάλογα με το καθημερινό σου πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις σου, κλείσε κάποιες μέρες στην εβδομάδα όπου θα κανονίσεις να καλύπτεις τις ώρες ύπνου που σε ξεκουράζουν.

- Πάρε έναν υπνάκο μέσα στη μέρα. Ακούγεται περίεργο, αλλά ένα 10-λεπτο ύπνου, π.χ. μέσα στο αυτοκίνητό σου πριν κάποια μεσημεριανή συνάντηση, μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα ωφέλιμο για την ξεκούρασή σου.

Πηγές:

http://www.iatropedia.gr/ygeia/pia-ine-ta-evergetika-ofeli-tou-ipnou/36620/
http://1morekm.com/sleep-benefits-running/
http://www.e-cardio.gr/default.aspx?pageid=702
http://www.health.com/health/gallery/0,,20459221,00.html
http://www.news-medical.net/news/20160222/New-discoveries-provide-further-evidence-for-benefits-of-a-good-nights-sleep.aspx

a picture of Rex the cat