Menu

classes

BLOG

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Μεταβολισμός ή πιο σωστά Βασικός Μεταβολισμός (Basal Metabolic Rate), είναι το ποσό της ενέργειας που απαιτείται για τη διατήρηση των βασικών λειτουργιών του οργανισμού. Τέτοιες λειτουργίες είναι η αναπνοή, η καρδιακή συστολή, ο μεταβολισμός των κυττάρων κ.ά. Αποτελεί δηλαδή ένα δείκτη της μεταβολικής δραστηριότητας των οργάνων και των ιστών του σώματος.

Ο μεταβολισμός του κάθε ανθρώπου εξαρτάται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, κάποιοι από τους οποίους είναι τροποποιήσιμοι ενώ άλλοι αμετάβλητοι.

Είναι ευρέως γνωστό ότι η γυμναστική αυξάνει τον μεταβολισμό. Ακόμα και οι καθημερινές κινήσεις, όπως το περπάτημα από και προς τη δουλειά ή οι δουλειές στο σπίτι, ενεργοποιούν τον μεταβολισμό, όμως εδώ το κλειδί είναι η ενσυνείδητη άσκηση και η συνειδητή προσπάθεια εκγύμνασης του σώματός!

Η σωματική άσκηση απελευθερώνει διάφορες ορμόνες που κάνουν καλό στον οργανισμό σου με πολλούς τρόπους.

Άσκηση - σύσταση του σώματος

Ο μυϊκός ιστός αποτελεί σαφώς πιο μεταβολικά ενεργό ιστό από το λιπώδη ιστό. Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο αυξημένο είναι το ποσοστό της μυϊκής μάζας στο σώμα τόσο πιο αυξημένος είναι και ο βασικός μεταβολισμός. Για το λόγο αυτό οι άντρες έχουν κατά μέσο όρο μεγαλύτερο βασικό μεταβολισμό από τις γυναίκες, καθώς φυσιολογικά έχουν περισσότερο μυϊκό ιστό.

Πώς μπορεί όμως να βελτιωθεί η σύσταση του σώματός μας και να ενισχυθεί ο μυϊκός μας ιστός;

Την απάντηση έρχεται να μας τη δώσει η άσκηση η οποία εκτός από την οξεία επίδρασή της στον μεταβολισμό, καθώς κατά τη διάρκειά της καταναλώνονται πολλαπλάσιες θερμίδες από ότι στην ηρεμία, επηρεάζει διαχρονικά και τη σύσταση του σώματος.

Αυτό σημαίνει ότι στα οφέλη της άσκησης δεν ανήκουν μόνο οι θερμίδες που καταναλώνονται κατά τη διάρκεια εκτέλεσής της, αλλά πολύ σημαντικό είναι ότι μετατρέποντάς την σε συνήθεια αυξάνουμε και ενισχύουμε το μυϊκό μας σύστημα.

Κατά αυτόν τον τρόπο οδηγούμαστε στην απόκτηση ενός υψηλότερου μεταβολισμού είτε είμαστε άνδρες είτε γυναίκες.

Η ωφέλεια της σωματικής άσκησης είναι διαδεδομένη σε όλο τον κόσμο και γι' αυτό άλλωστε υπάρχει το υποχρεωτικό μάθημα της γυμναστικής στα σχολεία. Στη σημερινή εποχή όμως, η χρήση των μηχανικών μέσων στις μετακινήσεις των ανθρώπων αλλά και η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφίμων, έχουν τη μεγαλύτερη ευθύνη στις ασθένειες που εμφανίζονται λόγω της παχυσαρκίας!

Η σωματική άσκηση απελευθερώνει διάφορες ορμόνες που κάνουν καλό στον οργανισμό σου με πολλούς τρόπους.

Κάνοντας γυμναστική με βάρη έστω και μόλις δύο φορές την εβδομάδα, αντιστρέφονται κατά 50% οι επιπτώσεις της μείωσης του μεταβολισμού λόγω ηλικίας.

Προσθέτοντας την αερόβια άσκηση στο πρόγραμμά, ειδικά τις πρωινές ώρες της ημέρας, τότε για όλη την υπόλοιπη ημέρα λειτουργεί ο οργανισμός με αυξημένο μεταβολισμό με ό,τι θετικό συνεπάγεται κάτι τέτοιο.

Επιπλέον η αεροβική άσκηση με διαλείμματα και με μεταβαλλόμενη ένταση έχει αποδειχτεί ότι αυξάνει τον μεταβολισμό εντονότερα και για περισσότερο χρόνο από την σταθερής έντασης αεροβική άσκηση.

Τέλος καλό είναι να γνωρίζουμε πως, η προπόνηση με βάρη των 6 - 8 επαναλήψεων δίνει καλύτερη ώθηση στον μεταβολισμό, από την προπόνηση με ελαφρύτερα βάρη (12+ επαναλήψεων).

a picture of Rex the cat